Michel van der Blonk en Dennis Hooijer actief bij The Carbage Run in Zweden
SLOOTDORP – Het concept van The Carbage Run is gebaseerd op de in Engeland zeer populaire “Banger Rally’s” die daar al sinds 2002 bestaan. The Carbage Run heeft op basis van dit concept een eigen draai gegeven aan dit bestaande fenomeen. In 2009 werd de eerste Carbage Run gereden en was toen de eerste Barrel Rally van Nederland. Ook al is the Carbage Run in Nederland ontstaan, de populariteit heeft zich inmiddels over een groot deel van Europa verspreid. Zo worden er in verschillende landen Carbage Runs georganiseerd en hoef je in Europa bijna nergens meer uit te leggen wat the Carbage Run is. Wij spraken met Dennis Hooijer die samen met Michel mee gaat doen aan The Carbage Run wintereditie.
Jullie gaan meedoen aan The Carbage Run. Wat houdt dat precies in en zijn er nog specifieke regels voor de auto?
De carbage run is een 5 daagse rally door Europa met een auto die niet meer mag kosten dan 500 euro.
Hoe komen jullie erbij om een dergelijk avontuur aan te gaan?
Mijn maat Michel en ik houden wel van een uitdaging en zagen het meteen al zitten om aan een auto te sleutelen. En de rit in Zweden lijkt ons onwijs gaaf.
Wat voor auto hebben jullie voor deze reis? En wat is het verhaal erachter?
Wij gaan richting de Poolcirkel dus het leek ons handig om een 4×4 aan te schaffen. Bij het woord rally dachten wij gelijk aan Subaru. En na lang zoeken kwamen we uit op een Subaru Forester. Een ruime en sterke auto maar zeer zeker niet de mooiste.
Wat voor omstandigheden verwachten jullie aan te treffen?
Zeer zware omstandigheden, veel sneeuw en lage temperaturen. Wij hebben ons zeer goed gewapend tegen de kou en hebben onlangs een standkachel op diesel ingebouwd in de auto.
Hoelang mogen jullie doen over het parcours?
Wij gaan 5 dagen rondrijden in Zweden elke dag maken we zo´n 500 á 600 kilometer. En dan hopen we elke dag op tijd binnen te komen.
Pech onderweg…. Hebben jullie de kofferbak vol met reserve onderdelen?
Ik ben zelf monteur, weliswaar niet in auto´s maar ik kan me aardig redden. En met z’n tweeën komen we er meestal wel uit. We hebben wel de nodige reserveonderdelen aan boord, zoals extra accu´s, een dynamo, reserve snaar, brandstoffilters, motorolie en koelvloeistof.
Wanneer gaat het gebeuren?
Op 14 februari is de start in Göteborg. En op 12 februari rijden we richting Kiel in Duitsland. Daar pakken wij de boot naar Zweden. Dit leek ons makkelijker, daardoor hoeven wij niet door Denemarken en dat scheelt weer brandstof.
Houden jullie de Meerpenen in de polder nog op de hoogte van jullie verrichtingen?
Via de social media proberen we elke dag iets te posten. En we zullen via De Meerpeen ook onze volgers op de hoogte houden.
Wat zou je verder nog aan willen vullen?
We zouden eigenlijk vorig jaar al aan de start verschijnen. Maar door Corona is The Carbage Run toen uitgesteld. De reis zou eerst ook nog door Finland gaan en uiteindelijk in in Helsinki eindigen, maar daar bleken toch nog teveel beperkingen. Vandaar nu de alternatieve route door Zweden, ook mooi! We hopen dat onze auto het haalt en dat we het noorderlicht kunnen zien.