HOLLANDS KROON – Goede vervoersmogelijkheden zijn belangrijk voor de leefbaarheid in Hollands Kroon. De Belbusvereniging is een aanvulling op het de bestaande vervoer in Hollands Kroon. De Belbus werkt met vrijwillige chauffeurs en is een vorm van besloten vervoer, omdat zij werken met een lidmaatschap.
De toetsingskamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar het functioneren van de belbusvereniging. De resultaten zijn voorgelegd aan de raad. Hierin zijn een aantal aanbevelingen geformule
De toetsingskamer bestaat uit aantal raadsleden. Zij kiezen, in overleg met de raad, minimaal twee beleidsterreinen per jaar uit die onderzocht worden of het afgesproken beleid goed wordt uitgevoerd. Dat onderzoeken noemen we ook wel ‘het toetsen van het beleid’ en vandaar de naam ‘toetsingskamer’. De toetsingskamer bestaat uit Reginald Visser (CDA), Jip Pankras (SHK), Enno Bijlstra (VVD), Johan Paul de Groot (CU), Henk Jan Wittink (OHK), Lilian Peters (GL), Sylvia Buczynski (PvdA) en Maarten Versluis (D66).
De aanbevelingen op een rijtje:
-
- Om het bestaansrecht van de Belbusvereniging op de langere termijn te kunnen waarborgen is het van belang dat de gemiddelde leeftijd van het bestuur wordt verlaagd. Als er nu iemand wegvalt om bijvoorbeeld gezondheidsredenen komt er veel druk en verantwoordelijkheid bij de overige bestuursleden te liggen.
- Er is sprake van een duidelijke stijging van de algemene reserve van de Belbusvereniging. In de periode van 01-01-2015 tot en met 31-12-2018 is de algemene reserve gestegen van € 29.148,00 tot € 97.000,00. Gebeurtenissen zoals de claim van Peereboom Touringcars of de nieuwe bpm-regels kunnen in de toekomst invloed hebben op deze reserve. Het kan zijn dat de komende jaren de maximale grens van
€ 120.000,00 wordt bereikt. De algemene reserve (vrij vermogen) is bedoeld om zogenaamde “resterende risico’s” die niet in de begroting zijn opgenomen op te vangen en moet toereikend zijn en zeker niet bovenmatig. Om die reden dient de algemene reserve goed te worden gemonitord. De algemene reserve dient te worden betrokken bij de beoordeling of de huidige subsidie van € 275.000,00 toekomstbestendig is. - De Belbusvereniging heeft het wagenpark geleased. Wanneer het wagenpark van de Belbusvereniging moet worden vervangen kan wellicht de inkoopkracht van gemeente en Belbusvereniging gebundeld worden om daarmee kortingen te realiseren.
- Door de vergrijzing (80-plussers) en een toenemend aantal dementerenden de komende 5 tot 10 jaar is het van belang dat er naar oplossingen wordt gezocht om de dienstverlening van de Belbus zo optimaal mogelijk te houden. De gemeente dient daartoe met de Het Belbusvereniging het gesprek aan te gaan.